Lake District dag 4: gpx-track en fotoverslag Old Man of Coniston, Black crag, Swirl How and Wetherlam

woensdag, april 26, 2017

Powered by Wikiloc
Afstand: 14,35 kilometer.
Datum: 26 april 2017.
Download gpx-track.

Prachtige wandeling dit. We zijn met de bus van Ambleside naar Coniston gegaan. Daar hebben we ontbeten en via booking.com heb ik het jeugdhostel gereserveerd. Vanaf dat punt zijn we naar YHA Coniston Coppermines gelopen, we hebben onze spullen gedropt en onze dagrugzak ingepakt en zijn aan onze tocht begonnen. Het kan zijn dat het onder andere weersomstandigheden lastiger is, maar ik liep the Old Man of Coniston eigenlijk zo op. Ook Dennis, die eigenlijk nog nooit zoiets had gedaan, wandelde zo naar boven. Oké, er zijn wat steile stukken maar dat was het dan ook wel. Halverwege kom je een prachtig meertje tegen waar in de zomer veel gezwommen schijnt te worden, maar in april deed het water nog pijn aan mijn voeten zo koud. Niet veel later bereik je de top van The Old Man en de meeste dagjesmensen haken af. Daar was ik wel blij mee, want ik houd er niet zo van om met groepen te lopen en telkens te moeten inhalen of te worden ingehaald.

We liepen verder en de tocht werd steeds lastiger. Hier hebben we ons wel echt op verkeken. Eerst dachten we van leuk wat meer avontuur,  maar later tijdens het dalen en klimmen naar de andere toppen werd het toch wel echt onbegaanbaar en zo steil dat we zelfs stukken echt moesten klimmen om verder te komen. Ook het dalen vond ik erg pittig en aangezien ik nog niet heel veel ervaring heb, was ik ook echt bang dat ik hier een gevaarlijke fout had gemaakt. Ikzelf, maar ook Dennis, vond het achteraf niet heel veilig dat we dit gedaan hebben zonder ooit echt een bergtocht in ons eentje te hebben gemaakt. Vooral wat betreft tijdsinschatting. Na The Old Man heb je echt nog wel een paar uur voor de boeg, dus begin op tijd! Tip: loop op kaart en kompas, desnoods gecombineerd met gps, maar eigenlijk is je telefoon hier niet heel geschikt voor. Kaart en kompas is overigens goed te doen en als je de stapeltjes steentjes als navigatie gebruikt (Dennis: 'Kijk Kim hier zijn mensen geweest!') is het prima te doen. Na een pittig stuk van ongeveer een uur of twee kom je in een vrij glooiend landschap met pittige heuvels maar dit is echt veel beter begaanbaar als de rest. Ook dit is nog een beste wandeling met mijn insziens behoorlijk wat navigatie. Maar uiteindelijk kwamen we net voor het donker terug bij het hostel en kwam het allemaal goed.

Belangrijk bij deze route: reken een volledige dag voor deze route. The Old Man loop je zo op, houd daar niet te veel pauze, maar loop door zodat je voldoende tijd hebt voor de rest van je route. Zoals wij hebben gelopen wil je hier echt geen slecht weer, dus houd regen (gladheid), mist en wind in de gaten via Mountain Weather UK (app of website). Zorg dat je goed kunt kaartlezen en laat iemand bij het hostel weten welk stuk je gaat lopen en hoe laat je verwacht terug te zijn.

Handige apps:
Openbaar vervoer: itravelsmart, National Rail Enquiries en Virgin Trains
Weerapps: Mountain Weather UK Overnachtingen: booking.com
Wandelen: ViewRanger (gpx), Locus Map Free(gpx), GridReferenceFreeOS (coordinaten huidige locatie vinden).

Handige websites:
Openbaar vervoer: bustijden Cumbria
Overnachten: YHA

Voor de start een stevig ontbijtje.

De eerste stop. Het water was heel erg koud.

Verder gestegen met uitzicht op de eerste stop.

Volgens mij was dit de top van The Old Man, maar zeker weten doe ik het niet.

Prachtige vergezichten met het mooie weer.

Dennis leeft zich uit.

Hier waren we nog enthousiast over het komende stuk.

Al wat moeilijker, maar nog goed te doen.

Dalen op rotsen is lastiger dan het lijkt, vooral je voeten goed neerzetten zonder door je enkel te gaan of uit te glijden is een uitdaging.

Oke, eerlijk: hier zagen we het niet heel erg meer zitten. Vooral omdat het al tegen het einde van de dag liep. Dit hebben we nog zo'n uur door moeten doen. Doordat het zo laat was hebben we eigenlijk weinig van de rest van de route gezien. We wilden vooral voor het donker weer in het dal zijn.